Річний звіт про підсумки роботи Роменської МАНУМ
у 2023-2024 навчальному році
Протягом 2023-2024 н.р. діяльність Роменської МАНУМ була спрямована на забезпечення виконання та дотримання Закону України від 05.09.2017 № 2145-19 «Про освіту», Листа МОН від 23.08.2023 №1/12609-23 «Про організацію освітньої діяльності в закладах позашкільної освіти у 2023/2024 навчальному році», Указу Президента України № 286/2019 «Про стратегію національно-патріотичного виховання» (до 2025 року), Наказу МОН від 06.06.2022 №527 "Про деякі питання національно-патріотичного виховання в закладах освіти України та визнання таким, що втратив чинність, наказу Міністерства освіти і науки України від 16.06.2015 № 641", Закону України "Про позашкільну освіту", Листа МОН від 14.08.2020 №1/9-436 «Про створення безпечного освітнього середовища в закладі освіти та попередження і протидії булінгу (цькуванню)», Наказу департаменту освіти і науки Сумської обласної державної адміністрації № 590-ОД від 15 листопада 2021 року «Про обласний соціально-освітній проєкт «КРОВНА РОДИНА», Листа МОН № 1/4142-22 від 14.04.2022 «Про організацію роботи закладів позашкільної освіти», Листа КЗ ОЦПО та РТМ від 28.08.2023 №519 “Методичні рекомендації щодо організації освітнього процесу у 2023-2024 навчальному році у закладах позашкільної освіти”, Листа Державної наукової установи «Інститут модернізації змісту освіти» від 01.08.2023 № 21/08-1242 «Методичні рекомендації щодо розвитку STEM-освіти в закладах загальної середньої та позашкільної освіти у 2023/2024 навчальному році», Розпорядження голови Сумської ОДА від 02.03.2023 № 79-ОД «Про програму «Молода генерація Сумщини на 2023-2027 роки».
У 2023-2024 н.р. у Роменській МАНУМ навчалося 315 слухачів у 19 наукових секціях основного та вищого навчальних рівнів. Середня наповнюваність секцій за рік становила 16,5 слухачів. Заняття наукових секцій проводилися на базі Роменської МАНУМ, ліцеїв №1 та №2, Овлашівського ЗЗСО. У цьому навчальному році продовжував функціонувати Центр учнівської профорієнтації Intellect Hub на основі угоди з Сумським державним університетом з підготовки випускників ЗЗСО до НМТ з математики, української мови та літератури, історії України.
Для успішної організації освітнього процесу у Роменській МАНУМ працювало 16 науково-педагогічних працівників (5 основних та 11 сумісників): 1 директор, 1 методист, 1 завідувач відділу організаційно-масового, 1 практичний психолог, 12 керівників наукових секцій. Вищу освіту мають всі 16 пед. працівники, з них 1 старший викладач (Андрущенко О.О.), 1 старший вчитель (Шевченко С.В.), 1 кандидат технічних наук, доцент кафедри Сумського державного університету (Зимак Ю.А.).
Цього року Роменська МАНУМ запровадила 2 унікальні новації, з метою сприяння осучасненню закладу, розширенню мережі послуг, успішній організації освітнього процесу для дітей та педагогів. Перша новація - це відкриття та функціонування DLC (Цифрового освітнього центру) на базі Роменської МАНУМ у партнерстві з Благодійною організацією «Світло надії» та за підтримки дитячого фонду ООН із захисту прав та інтересів дітей (UNICEF) за кошти фонду Глобального партнерства у галузі освіти. Мета Центру забезпечити учнів та учениць безперервним доступом до навчання, сприяти надолуженню освітніх втрат; надавати психоемоційну підтримку дітям і підліткам, їхнім батькам і вчителям; пропонувати простір для комунікації та соціалізації; надавати можливості для неформальної освіти. Друга новація - відкриття Клубу для дівчат «Дівчата завжди разом». Це проєкт Дитячого фонду ООН (ЮНІСЕФ) «Розвиток потенціалу молоді в Полтавській та Сумській областях», що реалізується Громадською організацією «Нова Полтава» в партнерстві з Громадською організацією «Центр Євроініціатив», за підтримки Агентства США з міжнародного розвитку (USAID). Мета роботи Клубу - сприяти добробуту та забезпеченню неперервного розвитку і неформальної освіти неповнолітніх дівчат у Роменській міській громаді, посилення їх доступу до прав та розширення можливостей участі дівчат у житті громади, сприяння формуванню резильєнтності та відновлення під час війни.
Гурткові заняття та проведені виховні заходи мали спрямування на формування у дітей ключових життєвих компетентностей: у галузі природничих наук (Зубко Н.М., Литвин О.І., Худогов Г.І., Золіна Т.В., Бандура Ю.О., Федько Є.О., Хрокало Г.А., Гапіч М.М., Шевченко С.В., Кононенко І.В.), екологічної компетентності (Зубко Н.М., Литвин О.І., Худогов Г.І., Золіна Т.В., Бандура Ю.О., Федько Є.О., Харченко А.А., Гапіч М.М., Шевченко С.В., Кононенко І.В.), математичної грамотності (Зубко Н.М., Шульга Ю.Г., Литвин О.І., Сільченко О.О., Худогов Г.І., Золіна Т.В., Федько Є.О., Хрокало Г.А.,, Шевченко С.В.), спілкування іноземними мовами (Харченко А.А., Сільченко О.О., Хрокало Г.А., Шевченко С.В.), соціальної, громадянської, культурної компетентності, ініціативності та підприємливості, інформаційно-комунікаційної, спілкування рідною мовою, навчання впродовж життя, пізнавальної, практичної, творчої, предметної та дослідницької компетентностей (всі керівники гуртків).
Впродовж навчального року у Роменській МАНУМ зусилля були спрямовані на те, щоб слухачі поглибили свої знання з базових предметів, навчилися організовувати та проводити наукові дослідження, розвинули вміння представляти та захищати власні наукові проєкти, а також забезпечити їхню участь у інтелектуальних конкурсах, олімпіадах, турнірах і конференціях на різних рівнях. Особлива увага приділялася формуванню ключових освітніх компетентностей, зокрема: вмінню вчитися впродовж життя (слухачі розвивали навички самостійного пошуку та обробки інформації, критичного мислення та аналізу даних); інформаційно-цифрової компетентності (вихованці вдосконалювали вміння працювати з цифровими ресурсами, використовувати сучасні технології для проведення досліджень та презентації результатів); спілкуванню державною та іноземними мовами (діти покращували навички комунікації, вчилися чітко та аргументовано викладати свої думки, відстоювати власну точку зору); ініціативності і підприємливості (слухачі вчилися планувати та реалізовувати власні дослідницькі проєкти, працювати в команді); соціальній та громадянській компетентності (формувалося розуміння важливості наукових досліджень для розвитку суспільства); самовираженню (розвивали креативність та естетичне сприйняття при оформленні постерів та презентацій до наукових робіт); екологічній грамотності і здоровому способу життя (приділялася значна увага здоров’язбережувальним заходам та залученню вихованців до проведення наукових досліджень у сфері екології). Загалом, протягом 2023-2024 н.р. слухачі закладу взяли участь у 71 заході, конкурсі, олімпіаді, науково-практичній конференції, що сприяло комплексному розвитку їхніх компетентностей та практичному застосуванню набутих знань і навичок.
У грудні 2023 року Роменською МАНУМ спільно з відділом освіти Роменської міської ради було проведено І (міський) етап Всеукраїнського конкурсу-захисту науково-дослідницьких робіт учнів-членів МАН України. Цього року до міського етапу Конкурсу-захисту МАН долучилося 45 конкурсантів та стільки ж вибороли перемогу. До участі у обласному етапі Конкурсу-захисту МАН долучилося 25 слухачів Роменської МАНУМ та 14 здобули призові місця. З них 4 змагалися за перемогу у фінальному етапі Конкурсу та вибороли 2 перемоги (Штирбу П. - ІІІ місце у секції правознавства та ІІІ місце у секції історичного краєзнавства).
Цього навчального року слухачі Роменської МАНУМ долучилися до 4 заходів міжнародного рівня: XХІV Міжнародна науково-практична конференція молодих учених і здобувачів вищої освіти «Політ. Сучасні проблеми науки», Міжнародний конкурс “Мій рідний край” ім. Ростислави Федак, ІІІ Міжнародний конкурс молодіжних історичних проєктів “Радянське минуле: (пере)осмислення історії третій конкурс молодіжних історичних проєктів у вимірі пропаганди цінностей”, Міжнародний конкурс Європейської спадщини “Young European Heritage Makers”.
Також року слухачі Роменської МАНУМ долучилися до 45 заходів всеукраїнського рівня: Всеукраїнська Школа «Агенти змін», V Всеукраїнський фестиваль освітніх інновацій "STEAM-HUMAN FOR PEACE: сила розуму й добра заради людства", Всеукраїнський конкурс молодіжних науково-технічних проєктів Inventor UA, Всеукраїнський біологічний форум “Дотик природи”, Всеукраїнський етап Олімпіади Геніїв України, Всеукраїнський інтерактивний конкурс “МАН-Юніор Ерудит”, Всеукраїнська єврошкола EU Study Days, Всеукраїнський конкурс винахідницьких та раціоналізаторських проєктів еколого-натуралістичного напрямку, XV студентська конференція СумДУ “Перший крок у науку”, Всеукраїнський чемпіонат з інформаційних технологій «Екософт–2024 та національний етап Міжнародного конкурсу комп’ютерних проєктів «INFOMATRIX-2024», Всеукраїнський конкурс креативних проєктів учнівської молоді, Всеукраїнська наукова конференція-конкурс “Молодь. Наука. Природа”, Всеукраїнська інтернет-олімпіада “Крок до знань”, Всеукраїнський STEM-фестиваль УДЦПО, Всеукраїнський конкурс Євроклубів, ІV Всеукраїнський творчий фестиваль до Дня Європи «Єврофест - 2024», Всеукраїнський конкурс «МАН-Юніор Дослідник».
Обласних заходів, у яких цьогоріч взяли участь роменські МАНівці, налічується 15: Обласний етап Всеукраїнського конкурсу молодіжних науково-технічних проєктів Inventor UA, Обласна краєзнавча конференція учнівської молоді «У світі краєзнавчих відкриттів», Обласний етап Олімпіади Геніїв України, Обласна краєзнавча конференція учнівської молоді «Герої сучасності серед нас», Обласний конкурс проєктів “Діти розбудовують громаду”, Обласний літературний конкурс “Проба пера”, Обласна науково-практична конференція «Перший крок у науку», Обласний проєкт “Еко-активна STEM-весна позашкільна”, Обласний марафон екологічних активностей “Екожиття - наше майбуття”, Обласний етап Всеукраїнської виставки-конкурсу науково-технічної творчості учнівської молоді «Наш пошук і творчість — тобі, Україно!».
За 2023-2024 навчальний рік слухачі Роменської МАН вибороли 218 перемог у 73 заходах. З них: 63 перемоги у 8 міських заходах, 45 перемог у 15 обласних заходах, 95 перемог у 46 всеукраїнських конкурсах, 15 перемог у 4 міжнародних заходах.
Згідно з моніторингом досягнень та участі слухачів наукових секцій у заходах, конкурсах, олімпіадах, конференціях у 2023-2024 н.р. маємо наступні результати:
К-сть уч. міськ. етапу (% від к-сті слухачів) | К-сть перемож- ців | К-сть уч. обл. етапу (% від к-сті слухачів) | К-сть перемож- ців | К-сть уч. Всеукр. етапу (% від к-сті слухачів) | К-сть перемож- ців | К-сть уч. Міжнар. етапу (% від к-сті слухачів) | К-сть перемож- ців |
139 чол. 44,1 % | 63 чол. | 75 чол. 23.8 % % | 45 чол. | 214 чол. 67,9 % | 95 чол. | 25 чол. 27,9 % | 15 чол. |
З огляду на показники призових місць за участь у конкурсах та науково-практичних конференціях до цьогорічного банку «Обдарованість» Роменської МАНУМ занесено імена 53 слухачів наукових секцій.
За високу результативність участі у конкурсах та заходах стипендії голови Сумської обласної державної адміністрації у 2023-2024 н.р. отримували: Штирбу Поліна (слухач секції історичного краєзнавства), Божко Ірина (слухач секцій історичного краєзнавства та англійської мови), Хоменко Назар (слухач секції біології людини). Стипендіатами міського голови стали - Негрей Катерина (слухач секції біології людини), Литовченко Євген (слухач секції основ робототехніки на базі Arduino) та Савченко Євгеній (слухач секції історичного краєзнавства).
Протягом навчального року робота закладу спрямовувалася на ефективну організацію виховної роботи зі слухачами. У наукових секціях було проведено 9 виховних заходів. На рівні закладу – 50. Значні зусилля були докладені для формування у вихованців патріотичних цінностей, принципів академічної чесності, протидії цькуванню в освітньому середовищі, навичок безпечного використання інтернету, критичного сприйняття медіа-контенту, здорового способу життя, дотримання прав дітей, командної взаємодії та професійної орієнтації майбутніх випускників. З наймасовіших заходів варто відмітити: День відкритих дверей у Роменській МАНУМ “МАНівська родина запрошує!” та презентація «Путівника юного МАНівця» до Дня Позашкільника Сумщини”, психологічна гра “Мій гендерний дисплей”, Форум до Всесвітнього Дня науки в ім’я миру та розвитку “Цікава наука для кожного. Посвята у юні науковці”, міська акція “STOP булінг”, міський етап обласного конкурсу “Проба пера”, міський етап Всеукраїнського конкурсу “Енергія і середовище”, настановні та тренувальні збори учасників міського та обласного етапів Конкурсу-захисту МАН, вікторина з основ академічної доброчесності, Новорічне свято для дітей захисників та захисниць України, масовий захід “День дітей винахідників”, виставка експонатів до Дня дітей-винахідників “Прилади, що випереджають час”, акція до Міжнародного дня дарування книги, антифейкова інтелектуальна гра “Нота Єнота” - «Фейки про Чорнобиль та радіацію» та «Фейки історичні і не тільки», Одноденний STEM-табір Роменської МАНУМ, обласний марафон екологічних активностей “Екожиття - наше майбуття”, цикл екскурсій «В МАН завітай – науку пізнавай!», Міська підсумкова науково-практична конференція “Потенціал творчості та інтелекту Роменщини”, волонтерська акція “Кришечки збери - військовим допоможи”.
Активною роботою відзначилося самоврядування слухачів Роменської МАНУМ, діяльність учасників була насиченою та ефективною. Протягом 2023-2024 навчального року відбулося 8 засідань Парламенту самоврядування, де обговорювалися питання щодо здорового способу життя, академічної доброчесності, корупції, технології вдалого виступу перед аудиторією, протидії булінгу. Учасники Парламенту самоврядування провели круглий стіл “Лідер у мені”, організували та провели «День самоврядування у Роменській МАНУМ», брали участь у Посвяті юних науковців, організували та провели Челендж до Всесвітнього дня доброти, долучалися до участі у міській акції «Стоп Булінг», організували волонтерську благодійну акцію «Кришечки збери – військовим допоможи!», взяли участь у STEM-таборі Роменської МАНУМ та представили свій проєкт «Завжди рух уперед. Українці, які змінили світ», для вихованців Роменської МАНУМ організували перегляд американського фантастичного фільму Тіма Бертона - “Едвард “Руки-ножиці”. Вже другий рік поспіль учасники Парламенту самоврядування Роменської МАНУМ продовжують співпрацювати з інклюзивно-ресурсним центром, а саме - організовано Благодійну акцію до Дня дарування книги. Представили свій проєкт “День дарування книги” та здобули друге призове місце на обласному конкурсі соціально-освітніх проєктів "Діти розбудовують громаду". Також протягом навчального року влаштовували тематичні дні, брали участь у різних заходах закладу. Завдяки цим заходам кожен учасник Парламенту самоврядування слухачів підвищував свій рівень організаторських, лідерських та комунікативних навичок.
Протягом 2023-2024 н.р. слухачі Євроклубу «Teen Club» продемонстрували високу активність та досягли гарних результатів у різноманітних освітніх та культурних заходах. Зокрема, вони взяли участь у Всеукраїнській школі з медіаграмотності НЦ МАНУ "Пропаганда на війні", у тренінгу НЦ МАНУ "Європейський Союз - Україна: компетентний учень", у всеукраїнській єврошколі EU Study Days, у Всеукраїнському конкурсі Євроклубів "Young European Heritage Makers", у ІV Всеукраїнському творчому фестивалі до Дня Європи «Єврофест - 2024». Також проєкт Євроклубу “Teen Club” Роменської МАНУМ став переможцем Конкурсу Євроклубів Представництва ЄС в Україні.
Протягом навчального року слухачі Роменської МАНУМ активно відвідували онлайн та очні школи: Друга літня науковій школа з музейної педагогіки «Шкільні музеї та музейна педагогіка: освітньо-виховний аспект», Всеукраїнська літня школа з мистецтвознавства «Деколонізація мистецтва: у пошуках культурного центру», Всеукраїнська літній науковій історичній школі Малої академії наук України «Історичні виміри культури України: герої, символи, традиції», Всеукраїнська літня наукова школа Малої академії наук України з філософії «Сер(Е)альність. 3 сезон», курс з історії мистецтва «Бачити як історик: минуле та сьогодення крізь мистецтво» в межах Всеукраїнської профільної історичної школи Малої академії наук України, курс «Діячі українського державотворення ХХ століття» Всеукраїнської профільної історичної школи Малої академії наук України, курс «Діячі українського державотворення ХХ століття» Всеукраїнської профільної історичної школи Малої академії наук України.
Також вихованці закладу стали учасниками низки науково-практичних конференцій: XХІV Міжнародна науково-практична конференція молодих учених і здобувачів вищої освіти «ПОЛІТ. СУЧАСНІ ПРОБЛЕМИ НАУКИ», XV студентська конференція СумДУ “Перший крок у науку”, Міжрегіональна історико-краєзнавча конференція "Історична пам'ять в умовах сучасної війни", Всеукраїнська наукова конференція-конкурс СумДПУ ім. А.С. Макаренка “Молодь. Наука. Природа”, Всеукраїнська науково-практична конференція "Відомі українці: Олена Пчілка", Всеукраїнська науково-практична конференція “Україна очима молодих”, ІІІ Всеукраїнська науково-практична інтернет-конференція молодих учених “Конотопські наукові студії”.
Серед найактивніших наукових секцій, з огляду на участь у конкурсах та заходах, цьогоріч варто відзначити:
- Секцію історичного краєзнавства (кер. Шульга Ю.Г.) - 11 переможців у 2 міських заходах, 10 переможців у 5 обласних заходах, 35 переможців у 24 всеукраїнських заходах, участь у 2 заходах міжнародного рівня.
- Секцію англійської мови (кер. харченко А.А.) - 6 переможців у 1 заході міського рівня, 4 переможці у 3 обласних заходах, 14 переможців у 11 всеукраїнських заходах, участь у 2 заходах міжнародного рівня.
- Секцію біології людини (кер. Литвин О.І.) – 4 переможці у 1 міському заході, 4 переможці у 3 обласних заходах, 14 переможців у 8 всеукраїнських заходах.
- Секцію електроніки та приладобудування (кер. Худогов Г.І.) – 3 переможці у 1 міському заході, 5 переможців у 4 обласних заходах, 3 переможці у 6 всеукраїнських заходах.
- Секцію робототехніки на базі Arduino (кер. Хрокало Г.А.) - 2 переможці у 1 міському заході, 7 переможців у 4 обласних заходах, 2 переможці у 5 всеукраїнських заходах. участь у 1 заході міжнародного рівня.
- Секцію українського літературознавства (кер. Кононенко І.В.) – 5 переможців 2 міських заходів, 3 переможці у 3 обласних заходах, 1 переможець у 3 всеукраїнських заходах.
- Секцію психології (кер. Зубко Н.М.) – 3 переможці у 2 міських заходах, 2 переможці у 2 обласних заходах, 4 переможці у 5 заходах всеукраїнського рівня.
- Секцію екології (кер. Бандура Ю.О.) - 3 переможці 1 міського заходу, 3 переможці 3 обласних заходів, 6 переможців 8 заходів всеукраїнського рівня.
З 21 червня по 6 липня 2024 року у Роменській МАНУМ працював профільний науково-практичний табір відпочинку та оздоровлення з денним перебуванням «Intel Summer». Табір проводився очно за трьома напрямками: «Літня школа з розробки анімації» для учнів, які перейшли до 5-9 класів, «Літня мовна лабораторія (англійська мова)», для учнів, які перейшли до 6-8 класів та «Літня школа з основ програмування», для учнів, які перейшли до 7-9 класів. Навчанням та оздоровленням у Літньому таборі було охоплено 60 дітей 5-9 класів ЗЗСО Роменської громади, з них - 15 учнів пільгових категорій та 14 обдарованих здобувачів освіти, учасників Програми “Молода генерація Сумщини на 2023-2027 роки”. Слухачі табору були забезпечені одноразовим харчуванням. Основна робота табору була направлена на організацію змістовного дозвілля учнівської молоді громади, поглиблення знань з англійської мови, програмування, розробки анімації. За результатами підсумкових заходів (тестування, презентації творчих проєктів) діти були відзначені сертифікатами та дипломами різного рівня.
З 21.06 по 03.07 на базі Табору “Intel Summer” було організовано роботу Літньої Єврошколи - проєкту Роменської МАНУМ, підтриманого Представництвом ЄС в Україні. Протягом 10 днів навчання вихованці долучалися до тренінгів, лекторіїв, творчих завдань, симуляційних ігор, перегляду відеороликів та вивчення літератури наданої Представництвом ЄС в Україні. Головна мета школи - неформальна освіта учнівської молоді Роменської міської громади, збагачення знань про Європу, ЄС, євроінтеграційні процес в Україні. До участі у Літні Єврошколі Роменської МАНУМ долучилося 57 вихованців Табору “Intel Summer”, 23 з них стали переможцями за результатами фінального випускного тестування та отримали сертифікати і цінні подарунки від Представництва ЄС в Україні.
МЕТОДИЧНА РОБОТА
На початку 2023-2024 н.р. була спланована робота методичної ради Роменської МАНУМ, яка забезпечує безперервний, системний характер науково-методичної роботи, безпосередньо пов'язаної з проблемами, над якими працюють педагоги, ходом і результатами якого є освітній процес, покликана координувати зусилля творчих педагогів, здійснювати пошук шляхів ефективної реалізації завдань позашкільної освіти, визначених відповідними нормативно-правовими документами, впровадження інтерактивних технологій та організація інноваційного процесу навчання. Для оптимального та раціонального вирішення актуальних питань з організації освітнього процесу у Роменській МАНУМ протягом 2023-2024 н.р. було проведено 3 засідання методичної та 6 засідань педагогічної ради.
Важливим результатом методичної роботи стала практична робота з підвищення компетентності керівників гуртків в оволодінні засобами та інструментами дистанційного навчання та профорієнтаційної роботи в гуртках закладу.
Реалізація науково-методичної проблеми закладу. У 2023-2024 н.р. методична робота закладу була спрямована на продовження реалізації науково-методичної проблеми закладу: «Компетентісно-орієнтований підхід як ключовий фактор забезпечення якості позашкільної освіти в середовищі МАН за допомогою наукової та пошуково-дослідницької роботи». Вивчення та дослідження проблемного питання перебувало на ІІІ (організаційно-проєктному) етапі, в рамках якого відбувалося обговорення досвіду роботи керівників гуртків, спрямування їх роботи на вирішення ключових завдань проблеми, творчою групою здійснювалася розробка рекомендацій з реалізації науково-методичної проблеми («Розвиток дослідницьких компетентностей у системі МАН», «Формування критичного мислення через пошуково-дослідницьку діяльність», «Інтеграція STEM-підходу в позашкільну освіту МАН», «Методи активізації творчого потенціалу учнів у пошуково-дослідницькій діяльності», «Цифрові інструменти для організації наукових учнівських досліджень», «Розвиток soft skills через участь у наукових конкурсах та проєктах», «Проєктна діяльність як засіб формування ключових компетентностей гуртківців», тощо), здійснювалася модернізація та удосконалення форм організації освітнього процесу.
Протягом навчального року досвідом реалізації компетентнісного підходу ділилися Хрокало Г.А., керівник гуртка «Основи робототехніки на базі Arduino» (публікація з теми «Інформаційно-цифрова компетентність педагога» у науково-методичному журналі «Простір» (Суми, 2024), Шульга Ю.Г., методист (виступ з теми «Застосування технологій штучного інтелекту на гурткових заняттях: відкриття нових можливостей» в рамках засідання професійної спільноти педагогів суспільних дисциплін (історія, правознавство) «Вернісаж педагогічної творчості» (Ромни, 12.01.2024). Окрім цього педагогічні працівники брали участь у Всеукраїнській онлайн конференції з підвищення кваліфікації «Цифрова компетентність педагога. Атестація педагогічних працівників за новим положенням МОН» (Київ, 05.10.2023), ІІІ Міжнародній науково-практичній конференції «Формування компетентностей обдарованої особистості в системі позашкільної та вищої освіти» (Київ, 17.10.2023), Всеукраїнському науково-методичному семінарі «Формування громадянської компетентності учнівства різних вікових груп в умовах війни» (Київ, 25.10.2023), Методичному майстер-класі Навчально-методичного центру факультету історії і права ХНПУ імені Г.С.Сковороди “Компетентнісно орієнтований підхід до викладання історії засобами цифрових ресурсів та штучного інтелекту” (Київ, 07.11.2023), обласному семінарі-практикумі з теми: «Формування безпекової поведінки як складової здоров’язбережувальної компетентності засобами позашкільної освіти» для педагогів закладів позашкільної освіти (Суми, 22.12.2023), вебінарі «Компетентнісний підхід у викладанні предметів (курсів) у закладі освіти та розвиток наскрізних умінь учнів» (Ромни, 22.12.2023), вебінарі «Компетентнісний підхід у викладанні предметів (курсів) у закладі освіти та розвиток наскрізних умінь учнів» (Ромни, 17.04.2024), підвищували кваліфікацію з тем «Формування компетентностей учнів у шкільному курсі фізики, математики, астрономії» (Суми, 13-15.11.2023), «Soft skills» у формуванні управлінської компетентності керівників закладу освіти» (Суми, 12-14.02.2024), «Удосконалення мовленнєвих компетентностей педагогів закладів освіти за нормами Правопису української мови (2019)» (Суми, 15-17.04.2024).
З метою сприяння розвитку творчості педагогів, обміну інформацією щодо сучасних технологій навчання, пропаганди кращих здобутків, перспективних ідей щодо підвищення якості позашкільної освіти, поліпшення її функціонування та інноваційного розвитку в період з 25 по 29 березня 2024 року у Роменській МАНУМ було проведено методичний тиждень «Компетентний педагог – компетентний вихованець» з теми «Штучний інтелект у гуртковій діяльності закладу позашкільної освіти». Підвищенню педагогічної майстерності керівників гуртків сприяло проведення низки заходів методичного змісту: Поширення інформаційних листівок «Переваги та недоліки впровадження штучного інтелекту в освітній процес» (http://surl.li/sjgbi ) та «Штучний інтелект у навчанні: майбутнє освіти» (http://surl.li/sjgdb), лекція «Штучний інтелект в позашкільній освіті: огляд можливостей та викликів» (https://youtu.be/kAQ-Xpigjhg), Виставка новинок методичної та педагогічної літератури «Штучний інтелект в освітньої середовищі закладу позашкільної освіти» (https://wakelet.com/wake/umhD7Q2xZOUMWLB_OguPt), Методична скарбничка «Нейромережі – чарівна скринька з нескінченним запасом креативних ідей» (http://surl.li/sjher), Методичний бюлетень «Ідеї. Пошуки. Знахідки» (http://surl.li/htunk), Майстер-клас «Застосування технологій штучного інтелекту на гурткових заняттях: відкриття нових можливостей» (https://youtu.be/CyVVDV3n0QY?t=4141), Коло педагогічних ідей «Що для мене штучний інтелект?» (http://surl.li/sjlxb), складання «Етичних правил використання штучного інтелекту в позашкільній освіті» (http://surl.li/sjlux), Фестиваль кращих практик використання штучного інтелекту в позашкільній освіті «Яким я бачу гурток майбутнього?» (http://surl.li/sjnbp).Матеріали методичного тижня «Компетентний педагог – компетентний вихованець» з теми «Штучний інтелект у гуртковій діяльності закладу позашкільної освіти» висвітлювалися в соціальній мережі фейсбук із хештегами:
#методичний_тиждень_Роменська_МАНУМ #Штучний_інтелект_у_гуртковій_діяльності_закладу_позашкільної_освіти
За активну участь у методичному тижні, впровадження інноваційних технологій та штучного інтелекту в освітній процес закладу позашкільної освіти сертифікатами було відзначено 11 найактивніших учасників заходу, керівників наукових секцій Роменської МАНУМ Харченко А.А. (наукова секція «Англійська мова»), Гапіч М.М. (наукова секція «Школа лідерів»), Зубко Н.М. (наукова секція «Психологія»), Сільченка О.О. (наукова секція «Технології програмування»), Ткаченко В.М. (наукова секція «Інтернет-технології та веб-дизайн»), Худогова Г.І. (наукова секція «Електроніка та приладобудування»), Федька Є.О. (наукова секція «Робототехніка»), Хрокала Г.А. (наукова секція «Основи робототехніки на базі Arduino»), Бандуру Ю.О. (наукова секція «Екологія»), Шевченка С.В. (наукова секція «Біологія») та Кононенко І.В. (наукова секція «Українське літературознавство»).
Забезпечення науково-методичної основи освітнього процесу у закладі. Керівники гуртків забезпечені навчальними програмами в повній мірі (переважна більшість з них затверджені наказами відділу освіти Роменської міської ради № 172-ОД від 13.09.2019, № 123-ОД від 04.09.2020, № 209-ОД від 14.09.2021, № 163-ОД від 14.09.2022, № 194-ОД від 18.09.2023).
Протягом 2023-2024 н.р. 17 педагогічних працівників працювали за рекомендованими Міністерством освіти і науки України, адаптованими (модифікованими) та авторськими навчальними програмами (авторські: «Фізика» (автор – Зимак Ю.А.) та «Основи робототехніки на базі Arduino» (автор – Хрокало Г.А.).
Загалом науково-методичне забезпечення роботи гуртків закладу було представлено 19 навчальними програмами, 12 з яких схвалені протоколами педагогічної ради Роменської МАНУМ та затверджені наказами відділу освіти Роменської міської ради.
На початку 2023-2024 н.р. було підготовлено та затверджено 4 навчальні програми з позашкільної освіти дослідницько-експериментального напряму:
- «Англійська мова» (укладач – Харченко Анна Андріївна, основний/вищий рівні, 4 роки навчання, 144/216 годин);
- «Українське літературознавство» (укладач – Кононенко Ірина Володимирівна, вищий рівень, 1 рік навчання, 144/216 годин);
- «Фізика» (укладач – Золіна Тетяна Василівна, основний рівень, 1 рік навчання, 144/216 годин);
- «Математика (для слухачів підготовчих курсів)» (укладач – Зимак Юрій Анатолійович, вищий рівень, 1 рік навчання, 144 години).
Адаптовані та авторські навчальні програми складені та оформлені відповідно до рекомендацій Міністерства освіти і науки “Про методичні рекомендації щодо змісту та оформлення навчальних програм з позашкільної освіти” від 05.06.2013 № 14.1/10-1685.
Контроль за веденням керівниками гуртків ділової документації. Згідно з планом роботи навчального закладу на 2023-2024 н.р., з метою контролю за веденням ділової документації та організації освітнього процесу адміністрацією закладу протягом року 4 рази було здійснено перевірку журналів роботи наукових секцій.
Перевіркою було охоплено 18 журналів. Основними напрямками перевірки було вивчення стану ведення ділової документації керівниками гуртків в умовах карантину та воєнного стану, заповнення сторінок журналу відповідно до календарно-тематичного планування, наявність записів по всіх розділах журналу згідно вказівок ведення журналів гурткової роботи (участь у виховних заходах, підсумкових заходах, робота з батьками, облік досягнень слухачів, відмітки про відміни та перенесення занять), відповідність віку вихованців до навчальних програм, наявність змін у списках вихованців відповідно до навчального плану, проведення та облікування в журналах гурткової роботи для кожної групи інструктажів з техніки безпеки, стан виконання навчальних програм протягом навчального року.
Результати перевірки показали, що більшість керівників гуртків відповідально відносяться до записів у журналах, ведуть їх своєчасно, чітко та охайно відповідно до календарно-тематичного планування (якість записів в цілому задовільна), неухильно виконують рекомендації щодо ведення журналу планування та обліку роботи наукової секції, своєчасно здійснюють заходи по усуненню недоліків та зауважень.
Під час перевірки були виявлені деякі незначні недоліки: наявні випадки помилок, допущених при заповненні журналів обліку роботи гуртка, виправлення, використання коректора, присутні записи за допомогою простого олівця та ручками різних кольорів, наявні неповні облікові дані вихованців.
Протягом навчального року всі навчальні програми були вичитані в повній мірі. Висновки щодо ведення ділової фінансової документації керівниками гуртків обліковані у Картках обліку відвіданих занять секції та журналах гурткової роботи. Виданий відповідний наказ (пункт 6 по наказу РМ МАНУМ «Про введення в дію рішень засідання педагогічної ради Роменської МАНУМ № 03 від 15.05.2024» № 18-ОД від 15.05.2024).
Курсова підготовка та підвищення професійного рівня педагогічних працівників. За результатами вивчення документації протягом 2023-2024 н.р. частка педагогічних працівників закладу освіти, які обирали різні форми та напрями підвищення рівня своєї професійної майстерності складає 100 % (17 чол.). Вони відповідно до Постанови КМУ № 800 від 21.08.2019 підвищували свій професійний і загальнокультурний рівень та педагогічну майстерність.
З метою підвищення педагогічної кваліфікації та фахової майстерності у 2023-2024 н.р.: 15 педагогів (Харченко А.А., Литвин О.І., Ткаченко В.М., Бандура Ю.О., Сільченко О.О., Шульга Ю.Г., Зимак Ю.А., Хрокало Г.А., Золіна Т.В., Федько Є.О., Худогов Г.І., Зубко Н.М., Гапіч М.М., Андрущенко О.О., Кононенко І.В.) (88,2 %) пройшли навчання на 13 курсах Сумського ОІППО.
Протягом 2023-2024 н.р. відповідно до “Щоденника заходів з підвищення педагогічної майстерності педагогічних працівників Роменської МАНУМ за 2023-2024 н.р.” (http://surl.li/sjwci) за накопичувальною системою підвищували свою кваліфікацію 15 педагогів закладу (Шульга Ю.Г., Харченко А.А., Литвин О.І., Хрокало Г.А., Андрущенко О.О., Федько Є.О., Гапіч М.М., Шевченко С.В., Ткаченко В.М., Зубко Н.М., Бандура Ю.О., Худогов Г.І., Мицик В.М., Золіна Т.В., Кононенко І.В.) (88,2 %) на базі Національної академії педагогічних наук України, Інституту обдарованої дитини НАПН України, Сумського державного педагогічного університету імені А.С. Макаренка, Сумського державного університету, Національного авіаційного університету, ДНУ «Інститут модернізації змісту освіти», ДЗВО «Університет менеджменту освіти», Міжнародної асоціації позашкільної освіти, ЮНІСЕФ, Науково-методичного центру вищої та фахової передвищої освіти, Сумського обласного інституту післядипломної педагогічної освіти, НЦ «Мала академія наук України», Національного еколого-натуралістичного центру учнівської молоді, Комунального закладу «Кіровоградський центр туризму, краєзнавства та екскурсій учнівської молоді», Київського палацу дітей та юнацтва, Одеського обласного гуманітарного центру позашкільної освіти та виховання, Комунального закладу позашкільної освіти «Обласний еколого-натуралістичний центр» Житомирської обласної ради, Тернопільського обласного центру еколого-натуралістичної творчості учнівської молоді, Комунального закладу Сумської обласної ради – Обласний центр позашкільної освіти та роботи з талановитою молоддю, КУ «Центр професійного розвитку педагогічних працівників Роменської міської ради Сумської області», Навчально-методичного центру професійно-технічної освіти у Сумській області, Науково-методичному центрі професійно-технічної освіти у Запорізькій області, Школи ІКТ, ТОВ «Академія інноваційного розвитку освіти», ТОВ «Видавничий дім «Освіта», ТОВ «Видавництво «Ранок», ТОВ «ІТ Дата Центр», ГО “Інноваційні обрії України”, ГО «НППУ», ГО «Всеукраїнська асоціація практикуючих психологів», Національного агентства з питань запобігання корупції, School in Hub, Ефективної освітньої системи «AR Book», FORMULA, Студії онлайн-освіти «EdEra», Національного Банку України, Центру нової освіти Івана Іванова, про що мають відповідні документи встановленого зразка.
Аналіз та методична підготовка педагогів до проходження атестації. Показником ефективності та результативності діяльності педагогічних працівників є їх атестація. Щороку атестаційна комісія відзначає належний освітній рівень педагогічних працівників, використання сучасних освітніх підходів та інформаційно-комунікаційних технологій в освітньому процесі, співпрацю з батьками здобувачів освіти, участь педагогічних працівників у заходах професійного розвитку і в цілому забезпечення якості освітнього процесу на належному рівні.
Атестація у Роменській МАНУМ здійснюється згідно чинного законодавства, відповідно до статті 50 Закону України «Про освіту» та Положення про атестацію педагогічних працівників України, плану заходів з підготовки та проведення засідань атестаційної комісії Роменської МАНУМ на 2023-2024 навчальний рік, затвердженого наказом від 09.10.2023 № 74-ОД «Про підготовку та проведення атестації педагогічних працівників Роменської МАНУМ у 2024 році», пункту 1. Положення, за яким атестація проходила на основі всебічного та комплексного оцінювання педагогічної діяльності педагогічних працівників закладу.
У 2024 році у Роменській МАНУМ 4 педагоги атестувалися в черговому порядку, 2 педагоги - в позачерговому порядку (останні подали до атестаційної комісії відповідні заяви). Керуючись чинним законодавством, планом роботи атестаційної комісії та планами індивідуальної підготовки та проходження атестації, педагоги у встановленому порядку подали всі необхідні матеріали.
Вивчення професійної діяльності педагогічних працівників здійснювалася шляхом анкетування педагогів та вихованців, відвідування гурткових занять та виховних заходів, вивчення стану ведення ділової документації, моніторингу самоосвітньої діяльності педагогічних працівників, ознайомлення з їх науково-методичною діяльністю, підготовки творчих звітів педагогів. На кожного педагога були належно оформлені Картки результатів комплексного оцінювання педагогічної діяльності, які були представлені на підсумковому засіданні атестаційної комісії.
На підставі рішення засідання атестаційної комісії Роменської МАНУМ (протокол № 03 від 27.03.2024) відповідність займаній посаді та 12 тарифний розряд підтверджено 4 педагогам, відповідність займаній посаді та 13 тарифний розряд підтверджено 1 педагогу, відповідність займаній посаді та 11 тарифний розряд підтверджено 1 педагогу. Педагогічне звання “Керівник гуртка-методист” присвоєно 2 педагогам. Відповідне рішення атестаційної комісії затверджене наказом Роменської МАНУМ від 27.03.2024 № 13-ОД “Про підсумки атестації педагогічних працівників Роменської МАНУМ у 2024 році”.
Проведення індивідуальних форм методичної роботи. Для задоволення конкретних запитів педагогічних працівників використовуються індивідуальні форми методичної роботи - консультації, самоосвіта тощо. Їх вибір залежить від рівня освіти, професійної компетентності, специфіки діяльності, індивідуальних можливостей та інших характеристик педагогічних працівників.
Для активізації роботи з підвищення кваліфікації педагогічних працівників, організації роботи по впровадженню освітніх технологій та передового педагогічного досвіду в практику роботи позашкільного закладу щочетверга працював mail-консультпункт «Цікавинки позашкілля» (http://surl.li/jaywg). З вересня 2022 року функціонує допоміжний ресурс для педагогів – «Консультаційна скринька Роменської міської МАНУМ «Все для педагога-позашкільника» (http://surl.li/jaywn), на якому систематично розміщуються важливі та корисні для педагогічних працівників Роменської МАНУМ матеріали (методичні розробки, поради та рекомендації, навчальні програми, оголошення про цікаві проєкти тощо).
У 2023 році даний ресурс потрапив до збірника методичних матеріалів з еколого-натуралістичного напряму позашкільної освіти “Новації позашкільної освіти в умовах воєнного стану” (на ст. 103 http://surl.li/rvpbi).
Робота школи педагогічної підтримки. Протягом року забезпечувалися належні умови для роботи новопризначених працівників. З метою надання систематичної методичної допомоги новопризначеним спеціалістам була організована робота Школи педагогічної підтримки, основною метою якої було надання необхідної допомоги молодим спеціалістам в оволодінні методикою ведення секційних занять, організації та проведення науково-дослідницької роботи, розвиток умінь використовувати у своїй роботі досягнення сучасної психолого-педагогічної науки, творчої активності та мотивації молодих спеціалістів.
Під час занять обговорювалися такі питання на заняттях з членами ШПП: вимоги щодо ведення ділової документації керівника гуртка; структура секційних занять; форми і методи, які сприяють ефективному засвоєнню навчального матеріалу; нетрадиційні форми проведення секційних занять; вибір програми, підготовка програмного забезпечення; знайомство з нормативно-правовою базою позашкільної освіти та виховної роботи; знайомство з методичними рекомендаціями щодо організації дослідження та оформлення науково-дослідницьких робіт. Роботою ШПП було охоплено 3 педагогів-позашкільників.
Матеріали занять розміщувалися на платформі Classroom, а також дублювалися у групі Viber для всіх педагогів-позашкільників Роменської МАНУМ.
Вивчення та узагальнення передового педагогічного досвіду. У Роменській МАНУМ створюються умови для впровадження інноваційних форм, методів, прийомів, засобів навчання та виховання, нових освітніх систем або інтеграції традиційних форм, методів, прийомів і засобів. Плідна праця педагогічних працівників, яким надається широка можливість творчого пошуку власних методів свідчить, що вирішити завдання реформування освіти можна лише спільними зусиллями всіх зацікавлених цією справою людей. Таким чином творчо працюючі педагоги формують новий педагогічний досвід у системі позашкільної освіти.
Вивчення, узагальнення і поширення передового педагогічного досвіду є важливою складовою методичної роботи у закладі. Протягом 2023-2024 н.р. було вивчено та узагальнено досвід Харченко А.А., заввідділу організаційно-масового, з теми “МАН - простір освітніх можливостей”, Шульги Ю.Г., керівника наукової секції історичного краєзнавства, з теми “Застосування технології штучного інтелекту на гурткових заняттях історичного краєзнавства: відкриття нових можливостей”, Литвин О.І., керівника наукової секції “Біологія людини”, з теми “STEM-технології як складова успіху сучасного педагога”, Хрокала Г.А., керівника наукової секції основ робототехніки на базі Arduino, з теми “Інформаційно-цифрова компетентність педагога”, Гапіч М.М., керівника школи лідерів, з теми “Формування активної особистості науковця-лідера в сучасних умовах позашкільної освіти”, та Зимака Ю.А., керівника наукової секції математики, з теми “Сучасні інтерактивні засоби навчання на гурткових заняттях з математики та фізики”. Узагальнені матеріали ППД оформлені у вигляді карткового обліку та методичних матеріалів (описів досвіду).
Участь педагогів у семінарах, вебінарах, конференціях.
Загальна частка педагогічних працівників Роменської МАНУМ, які брали участь у семінарах, конференціях, освітніх проєктах різного рівня протягом 2023-2024 н.р. складає - 88,2 % (15 чол.).
Участь у конкурсах фахової майстерності. Успіх у методичній роботі є здобутком колективної праці і залежить від врахування ініціативи та здібностей кожного члена колективу. З метою залучення педагогів закладу до інноваційної діяльності, впровадження в практику роботи нових досягнень педагогічної науки, мистецтва, екології було організовано участь педагогів у фахових конкурсах. Результати самоосвітньої діяльності педагогів були узагальнені у вигляді методичної продукції, яка була представлена на конкурсах різного рівня. Результатом системної науково-методичної роботи педагогів Роменської МАНУМ є участь та перемоги у фахових конкурсах.
З 08 листопада 2023 року по 30 травня 2024 року у три етапи тривала Обласна STEM-школа для педагогів-позашкільників “STEM-заняття: від теорії до практики”, результатом якої стало отримання нових знань, напрацювання практичного досвіду, підвищення рівня фахової компетентності з питань STEM-освіти, а також відзначення педагогів сертифікатами Обласної STEM-школи.
З метою ефективного впровадження STEM-орієнтованого навчання в освітній процес закладів позашкільної освіти області; пошуку та апробації інноваційних ідей, нових форм і методів інтегрованого навчання, модернізації системи освітньої діяльності з обдарованими здобувачами освіти; підвищення фахового рівня педагогів, виявлення та поширення кращого педагогічного досвіду, популяризації позашкільної освіти комунальним закладом Сумської обласної ради – обласний центр позашкільної освіти та роботи з талановитою молоддю у 2023/2024 році було проведено обласний конкурс розробок інтегрованих STEM-занять у закладах позашкільної освіти. На конкурс було представлено 2 методичні розробки педагогів Роменської МАНУМ (Шульги Ю.Г. “Ярмаркове сузір’я Ромен: 300 років слави Іллінського” (https://1ll.ink/IS4bJ) та Харченко А.А. “Bath bomb language adventure” (https://1ll.ink/wrAJg) у номінації "Розробка STEAM-заняття для здобувачів освіти старшого шкільного віку". Журі відзначило високий методико-дидактичний рівень конкурсних робіт; різноплановість й креативність STEM-ідей, активне застосування елементів інтегрованого й проблемного навчання, проєктної діяльності, командної роботи, ефективне застосування сучасних інструментів для дослідження, оцінки досягнень, формування навичок комунікації та презентації результатів. За результатами конкурсу методичні розробки посіли І місця.
За участь у Всеукраїнському конкурсі “Найкращий гендерно чутливий STEM урок 2023” сертифікатом “за розробку гендерно чутливого STEM-уроку та високо оцінену роботу” у грудні 2023 року було відзначено керівника наукової секції “Робототехніка” Федька Є.О.
Відповідно до наказу Департаменту освіти і науки Сумської обласної державної адміністрації від 14.02.2024 № 54-ОД «Про підсумки першого (заочного) та проведення другого (очного) турів ІІ (обласного) етапу Всеукраїнського конкурсу «Джерело творчості» у 2023/2024 навчальному році» у лютому 2024 року проходив ІІ етап Всеукраїнського конкурсу «Джерело творчості». На підставі висновків журі за дослідницько-експериментальним напрямом у науковому відділенні «Мовознавство» перемогу здобула керівник наукової секції “Англійська мова” Роменської МАНУМ Харченко А.А. Конкурсні матеріали Анни Андріївни були подані для участі у фінальному етапі Конкурсу, результати якого стануть відомими восени 2024 року.
У лютому 2024 року експертне журі підбило підсумки всеукраїнських конкурсів, пов’язаних із темою Міжнародного гуманітарного права та прав людини в умовах збройного конфлікту. Переможцями стали 15 учнівських робіт та 7 навчально-методичних розробок від педагогів.
29.03.2024 відбулося нагородження переможців та лауреатів конкурсу «Права людини та права дитини в умовах війни». Захід транслювався на сторінці Української Гельсінської спілки з прав людини у Facebook. Почесними гостями були правозахисниця Олександра Матвійчук, художник й ілюстратор Нікіта Тітов та фотограф і співавтор документального фільму «20 днів у Маріуполі» Євген Малолєтка.
За результатами конкурсу перемогу здобув інтерактивний урок «Повернення додому. Проблема депортованих українських дітей» керівника наукової секції «Історичне краєзнавство» Роменської МАНУМ Шульги Ю.Г. Її було відзначено Дипломом ІІ ступеня та цінними подарунками від Української Гельсінської Спілки України та Товариства Червоного Хреста України.
Відповідно до наказу Міністерства освіти і науки України від 08.03.2024 № 301 «Про затвердження результатів проведення Всеукраїнського конкурсу рукописів навчальної літератури для позашкільних навчальних закладів системи освіти у 2023 році» лауреатом конкурсу у категорії «Навчальна література з позашкільної освіти» за дослідницько-експериментальним напрямом стала Литвин О.І., керівник наукової секції «Біологія людини» Роменської МАНУМ (збірник завдань для тематичного оцінювання навчальних досягнень вихованців секції МАН «Медицина»).
25.04.2024 були підведені підсумки обласного фестивалю STEM-ідей “Еко-активна STEM-весна позашкільна”. За активну участь у заході Харченко А.А. була відзначена сертифікатом.
За результатами ХІІ Всеукраїнського конкурсу “Творчий вчитель - обдарований учень” у номінації “Методична розробка уроку (авторська методична розробка уроку, заняття, циклу уроків)” Проєкт “Легендарний лицар Роменщини” Шульги Ю.Г. відзначений Сертифікатом лауреата.
У 2023 році Роменську МАНУМ було відзначено Сертифікатом І категорії у номінації «Позашкільна освіта» у Всеукраїнському конкурсі-рейтингу загальноосвітніх навчальних закладів по роботі з обдарованими дітьми «Школа – джерело талантів». Для участі у конкурсі було відправлено новий пакет конкурсних матеріалів за 2022-2023 н.р. Результати будуть оголошені у жовтні поточного року на сайті організатора конкурсу Інституту обдарованої дитини НАПН України.
Видавнича діяльність. Трансляція власного педагогічного досвіду є важливим фактором професійного зростання, сприяє рефлексії. Написання та публікація статей вважається одним із важливих видів методичної роботи, сприяє професійному розвитку педагога. Педагоги закладу мають публікації у періодичних виданнях, розміщують публікації в інтернет-виданнях, на освітніх платформах:
Хрокало Г.А. Популяризація науки в середовищі позашкільної освіти. Збірник матеріалів І Всеукраїнської науково-практичної інтернет-конференції “Сучасний освітній простір – досвід, пошук, результат”, (Суми, 29 серпня 2023 року). С. 36 – 38. http://surl.li/nmwlf
Зубко Н.М.. Психологічний супровід дітей з порушенням мовлення. Збірник матеріалів І Всеукраїнської науково-практичної інтернет-конференції “Сучасний освітній простір – досвід, пошук, результат”, (Суми, 29 серпня 2023 року). С. 55 – 58. http://surl.li/nmwlf
Шульга Ю.Г. Трансформація гурткових занять за допомогою інтерактивних робочих аркушів: інноваційний підхід в галузі позашкільної освіти. Збірник матеріалів І Всеукраїнської науково-практичної інтернет-конференції “Сучасний освітній простір – досвід, пошук, результат”, (Суми, 29 серпня 2023 року). С. 136 – 139. http://surl.li/nmwlf
Шульга Ю.Г. Застосування технологій штучного інтелекту на гурткових заняттях: відкриття нових можливостей. Збірник матеріалів І Всеукраїнської науково-практичної інтернет-конференції “Вдосконалення позашкільної освіти в умовах сучасних трансформацій”, (Кропивницький, 19 березня 2024 р.). С. 124-128. http://surl.li/rubeg
Зимак Ю.А. Сучасні інтерактивні засоби навчання на гурткових заняттях фізики й математики. Науково-методичний журнал “Науково-методичний ПРОСТІР. Розвиток професійної компетентності педагогів (методистів, культорганізаторів) позашкільної освіти та закладів загальної середньої освіти засобами інформаційних технологій”, (Суми, 2024). С. 44-51. http://surl.li/tzlvx
Хрокало Г.А. Інформаційно-цифрова компетентність педагога. Науково-методичний журнал “Науково-методичний ПРОСТІР. Розвиток професійної компетентності педагогів (методистів, культорганізаторів) позашкільної освіти та закладів загальної середньої освіти засобами інформаційних технологій”, (Суми, 2024). С. 117-122. http://surl.li/tzlvx
Харченко А.А. Розробка заняття гуртка ЗПО "Англійська мова" SMARTPHONE ADDICTION” // База даних “ТОВ “Всеосвіта”. URL: http://surl.li/tzoys; База даних “Освітній проєкт “На Урок”. URL: https://1ll.ink/2sF0P
Шевченко С.В. Презентація “Екосистема” // База даних “Освітній проєкт “На Урок”. URL: http://surl.li/tzpce
Харченко А.А. Розробка виховного заходу “Вечір видатних особистостей. Віра Річ - популяризатор української літератури в англомовному світі” // База даних “Освітній проєкт “На Урок”. URL: https://1ll.ink/uKadS; База даних “ТОВ “Всеосвіта”. URL: https://1ll.ink/mk3bC
Шевченко С.В. Презентація “Екологічні сукцесії як процеси саморозвитку екосистем” // База даних “Освітній проєкт “На Урок”. URL: https://1ll.ink/MV1f2
Шевченко С.В. Презентація “Організм тварин” // База даних “Освітній проєкт “На Урок”. URL: https://1ll.ink/LdRZY
Шульга Ю.Г. Інформаційна методична скарбничка “Все для педагога-позашкільника” як інноваційний ресурс для саморозвитку педагогів-позашкільників Роменської міської Малої академії наук України. Збірник електронного міжнародного наукового журналу «Актуальні проблеми в системі освіти: заклад загальної середньої освіти – доуніверситетська підготовка – заклад вищої освіти» (ISSN 2786-5487 online) № 4, 2024. С. 514-523. https://jrnl.nau.edu.ua/index.php/APSE/article/view/18769/26032
Очікується публікація конспекту STEM-заняття з теми “Ярмаркове сузір'я Ромен: 300 років слави Іллінського” в електронному збірнику "Впровадження STEM-технології в освітній процес" (вересень-жовтень 2024).
Інноваційна діяльність педагогів. У поточному навчальному році інноваційна діяльність закладу базувалась на реалізації таких заходів:
- Фестиваль педагогічної майстерності «Педагогічний Еверест» (http://surl.li/jbwuy).
- “Поділися досвідом своїм” (http://surl.li/jbwsy).
- Методичні посиденьки «Індивідуальний освітній маршрут або Акценти успішного навчання та розвитку» (http://surl.li/jbwpu).
- «Консультаційна скринька Роменської міської МАНУМ «Все для педагога-позашкільника» (http://surl.li/jaywn).
Також було продовжено поповнення Банку ідей «Перлини професійної майстерності».
В умовах воєнного стану проводилася робота з надання порад та консультацій щодо роботи з дітьми, організації та проведення дозвілля, цікавих дистанційних занять за різними напрямами гурткової роботи, здійснювався методичний супровід щодо ведення ділової документації керівниками наукових секцій, підготовки вихованців та педагогів до конкурсів, конференцій.
Серед педагогів закладу систематично поширювалася інформація про різні заходи, майстер-класи, вебінари, конференції тощо. На сторінках офіційного сайту та групи у Facebook розміщувалися корисні освітні та пізнавальні матеріали, мультимедійні презентації, методичні розробки та рекомендації, навчальні програми тощо.
Відзначення педагогів та стимулювання їх роботи. За високий професіоналізм, сумлінну та бездоганну працю, плідну педагогічну діяльність, високі досягнення у навчанні та вихованні учнівської молоді протягом 2023-2024 навчального року 2 педагоги були нагороджені подяками Міністерства освіти і науки України (Шульга Ю.Г., Литвин О.І.),9 педагогів відзначені грамотами Департаменту освіти і науки Сумської обласної державної адміністрації (Андрущенко О.О., Харченко А.А., Шульга Ю.Г., Худогов Г.І., Литвин О.І., Кононенко І.В., Зубко Н.М., Хрокало Г.А., Золіна Т.В.), 1 педагог - грамотою Державної наукової установи “Інститут модернізації змісту освіти” (Шульга Ю.Г.), 1 педагог - грамотою Українського державного центру позашкільної освіти (Хрокало Г.А.), 2 педагоги отримали подяку Національного центру МАН України (Шульга Ю.Г., Литвин О.І.), 5 педагогів - подяки Національного еколого-натуралістичного центру (Шевченко С.В., Худогов Г.І., Литвин О.І., Зубко Н.М., Бандура Ю.О.), 3 педагоги - подяки Обласного центру позашкільної освіти та роботи з талановитою молоддю (Шульга Ю.Г., Кононенко І.В., Бандура Ю.О.), 1 педагог - подяку Інституту обдарованої дитини НАПН України (Шульга Ю.Г.), 6 педагогів відзначені грамотами відділу освіти (Андрущенко О.О., Шульга Ю.Г., Шевченко С.В., Мицик В.М., Хрокало Г.А., Бандура Ю.О.), 13 педагогів - подяками Роменської МАНУМ (Шульга Ю.Г., Харченко А.А., Гапіч М.М., Худогов Г.І., Шевченко С.В., Литвин О.І., Кононенко І.В., Зубко Н.М., Хрокало Г.А., Бандура Ю.О., Ткаченко В.М., Золіна Т.В., Сільченко О.О.).
З метою стимулювання творчої праці педагогічних працівників протягом навчального року 2 педагоги Роменської МАНУМ в межах фонду заробітної плати щомісяця отримували доплати до посадового окладу в розмірі 15 % (Шульга Ю.Г., Литвин О.І.), 3 педагоги - в розмірі 10 % (Харченко А.А., Хрокало Г.А., Худогов Г.І.), 1 педагог - в розмірі 5 % (Кононенко І.В.) згідно з наказом відділу освіти від 30.08.2023 № 175-ОД “Про відзначення педагогів закладів загальної середньої освіти та керівників наукових секцій міської Малої академії наук учнівської молоді”.
РОБОТА ПРАКТИЧНОГО ПСИХОЛОГА
Психологічна робота є складовою частиною охорони психічного здоров’я всіх учасників освітнього процесу. Діє з метою виявлення та створення психологічних умов розвитку особистості, психологічного комфорту та супроводу здобувачів освіти, батьківських та педагогічних колективів, своєчасного виявлення труднощів, корекції міжособистісних відносин усіх учасників освітнього процесу.
Протягом навчального року робота психолога керувалася приписом листа МОН від 21.08.2023 № 1/12492-23 “Щодо діяльності психологічної служби у системі освіти в 2023/2024 навчальному році”, спланована відповідно до реалізації Законів України «Про освіту», «Про позашкільну освіту», «Про охорону дитинства», «Про запобігання та протидію домашньому насильству», Декларацію прав дитини, постанова Кабінету Міністрів № 453 від 30.05.2018 «Національний план дій щодо реалізації Конвенції ООН про права дитини».
Практичний психолог Роменської МАНУМ, Гапіч Маргарита Миколаївна, впродовж 2023-2024 н. р. проводила роботу в таких напрямах:
1. Психодіагностична робота включала дослідження професійних спрямувань, вподобань дітей, вивчення здібностей, обдарованості, дослідження міжособистісних стосунків та соціально-психологічного клімату, дослідження рівня стресостійкості під час участі у Всеукраїнському конкурсі-захисті науково-дослідницьких робіт.
2. Консультаційна робота включала індивідуальні та групові консультації педагогів і дітей. З боку педагогів тематикою звернень було: професійне самовизначення слухачів, вікові та індивідуальні особливості розвитку, психологічний та соціально - педагогічний супровід дітей із сімей внутрішньо переміщених осіб, «професійне вигорання» педагогів; з боку дітей: професійне самовизначення, відсутність мотивації до навчання, психологічний супровід під час виступів, захисту робіт, емоційна підтримка, зниження рівня тривожності.
3. Психологічна просвіта та профілактика включала проведення тренінгів, круглих столів. Психологічна просвіта педагогів проводилась на нарадах, методичних об’єднаннях, педагогічних радах. Були розглянуті питання про мотиваційний аспект в організації освітньої діяльності здобувачів освіти в умовах сьогодення, про психологічну підготовку до захисту науково-дослідницької роботи слухачів і педагогів Роменської МАНУМ, проведення тренінгового заняття «Що повинен знати педагог про булінг та цькування у дитячому колективі», про розвиток SOFT SKILLS у системі позашкільної освіти та психологічні рекомендації «Як не «вигоріти» на роботі?», «Психологічне благополуччя педагога», «Стрес – джерело енергії. Перетворимо стрес у ресурс». Просвіта та профілактика гуртківців здійснювалась в різних напрямках. У наукових секція було проведено виховні заходи, а саме: година спілкування на тему: «Виявляємо і розвиваємо здібності», у листопаді-грудні 2023 року було організовано профілактичний проєкт до Всеукраїнської акції «16 днів проти насилля»: лекція «Протидія булінгу та кібербулінгу, мобінгу. Вирішення конфліктів мирним шляхом». Виготовлення буклетів «Знати сьогодні, аби жити завтра. Стоп насильству!». Тренінгове заняття для учасників обласного етапу Всеукраїнського конкурсу-захисту науково-дослідницьких робіт учнів-членів МАН України «Публічні виступи: техніки ефективної комунікації». Курс лекцій «Технологія вдалого виступу». Тренінгове заняття «Формула вибору професії». Виховна бесіда «Вчимося розуміти та цінувати унікальність кожного». Заняття з елементами тренінгу “Торгівля людьми. Як не стати жертвою?” до Європейського дня боротьби з торгівлею людьми. Челендж доброти у Роменській МАНУМ до Всесвітнього дня доброти. Круглий стіл до Міжнародного дня толерантності. До Дня безпечного інтернету у лютому було проведено онлайн-вікторину «Правила поведінки в інтернеті». Робота психолога протягом 2023-2024 навчального року була спрямована на ознайомлення слухачів з основами самопізнання і самовиховання, розвиток лідерських якостей.
Формування навичок здорового способу життя є невід’ємною частиною роботи психолога і педагогів Роменської МАНУМ. Для слухачів наукових секцій було проведено Арт-челендж до Всесвітнього дня здоров’я «Обираємо здоровий спосіб життя» та профілактичні бесіди з метою попередження шкідливих звичок. Відповідно до плану роботи освітнього закладу на 2023-2024 навчальний рік та з метою забезпечення умов для життєвого і професійного самовизначення вихованців Роменської МАНУМ, формування готовності до свідомого вибору і оволодіння майбутньою професією у січні проведено тренінгове заняття з профорієнтації «Формула вибору професії», у березні практичним психологом було розповсюдження інформаційних буклетів серед слухачів наукових секцій на тему «Крок до професії», головною метою профорієнтаційних заходів є виховання в здобувачів освіти любові до різних видів праці, вивчення, формування та розвиток інтересів, нахилів та здібностей слухачів Роменської МАНУМ, ознайомлення їх з найбільш поширеними професіями.
Важливим завданням в умовах воєнного стану стала підтримка і надання здобувачам освіти допомоги в нормалізації та стабілізації психічного стану як через особистий прояв посиленої уваги, вияв любові до здобувачів освіти, так і звертання до практичного психолога для подальшої психологічної підтримки тих здобувачів освіти, які цього потребували.
У закладі Роменської МАНУМ серед педагогів продовжувався затверджений наказом проєкт "Завжди поруч" № 67-ОД від 18.11.2022. За допомогою цього проєкту надавалася психологічна підтримка як умови збереження психічного здоров'я для педагогів та здобувачів освіти. Здійснювалися оволодіння знаннями про стрес, травму, реакції дітей на травмуючі події, як надати першу психологічну допомогу дорослому чи дитині.
У результаті проведеного психологічного супроводу протягом 2023-2024 н.р. спостерігаються позитивні зміни в навчальній діяльності здобувачів освіти, в психологічному кліматі серед вихованців закладу, в міжособистісній взаємодії серед усіх учасників навчально виховного процесу.
Основною метою діяльності психологічної служби є психологічне забезпечення та підвищення ефективності педагогічного процесу, захист психічного здоров'я усіх його учасників - здобувачів освіти, педагогічних працівників.
ОХОРОНА ПРАЦІ ТА ТЕХНІКА БЕЗПЕКИ
Робота з охорони праці, безпеки життєдіяльності, профілактики травматизму у побуті та під час освітнього процесу, просвітницька робота щодо збереження психічного стану здійснювалася на належному рівні. Для створення безпечних умов перебування у закладі освіти під час дії правового режиму воєнного стану було здійснено відповідну підготовку, враховано рекомендації з питань цивільного захисту, охорони праці та безпеки життєдіяльності, проведено відповідні інструктажі з працівниками та вихованцями закладу. Адміністрацією закладу було розроблено алгоритм дій в разі надзвичайної ситуації воєнного характеру, на фасаді приміщення розміщено табличку з адресою найближчого укриття та маршрут руху до нього, здійснено ряд заходів щодо забезпечення закладу всім необхідним на момент критичної ситуації.
01.09.2023 відбулися Практичні тренування з працівниками закладу щодо дій у разі оголошення сигналу «Повітряна тривога»; 04.10.2023 було проведено планове відпрацювання нормативів евакуації вихованців та педагогічних працівників із будівлі Роменської МАНУМ; 23.04.2024 відбулося спеціальне об’єктове тренування з питань цивільного захисту за темою відпрацювання інструкції № 54 щодо дій в умовах надзвичайних ситуацій воєнного характеру.
У будівлі Роменської МАНУМ відсутнє належне укриття. Найближче укриття знаходиться на відстані 155 м у приміщенні Роменського ліцею № 2 за адресою м. Ромни, вул. Соборна, 33. З метою забезпечення безпечного освітнього середовища 17.07.2023 з ліцеєм було укладено договір на предмет спільного використання захисної споруди цивільного захисту.
САМООЦІНЮВАННЯ ОСВІТНІХ ТА УПРАВЛІНСЬКИХ ПРОЦЕСІВ
Протягом 2023-2024 н.р. у закладі було проведено внутрішнє самооцінювання освітніх та управлінських процесів за напрямом «Педагогічна діяльність педагогічних працівників». Під час роботи над самооцінюванням робоча група використала такі методи отримання інформації: анкетування батьків, вихованців та педагогічних працівників, спостереження за освітнім середовищем та освітнім процесом, вивчення документації. Згідно з наказом від 29.03.2024 № 16-ОД «Про результати проведення самооцінювання освітньої та управлінської діяльності у Роменській МАНУМ за напрямом «Педагогічна діяльність педагогічних працівників» рівень якості освітніх та управлінських процесів у Роменській МАНУМ визнано як «достатній».
За загальними підсумками проведеного самооцінювання освітніх та управлінських процесів закладу робоча група затвердила результати самооцінювання, надала пропозиції та розробила план дій щодо підвищення якості компонентів внутрішньої системи забезпечення якості освіти. Результати самооцінювання були узагальнено та представлено на педагогічній раді 29.03.2024 протокол №2. Звітні матеріали розміщено на сайті закладу.
Робочою групою було визначено ряд недоліків у роботі Роменської МАНУМ:
- неповна забезпеченість навчальними, наочними посібниками та технічними засобами для виконання освітньої та навчальних програм;
-недостатня технічна комплектація та методичне забезпечення STEAM-лабораторії;
-відсутність огорожі території закладу;
-відсутність засобів автоматичної пожежної сигналізації та комплектації пожежного щита;
-потреба у обробці вогнетривким розчином дерев’яних конструкцій;
-відсутність відведеного місця для верхнього одягу у деяких навчальних кабінетах;
-відсутність місць для відпочинку вихованців;
-низький показник участі вихованців у конкурсах різних рівнів;
-низький відсоток слухачів, які отримують свідоцтва про позашкільну освіту;
-наявні недоліки у веденні ділової документації керівниками наукових секцій;
-6,3 % педагогів не використовують сучасні підходи, методики та технології в освітньому процесі;
-лише 50 % педагогів беруть участь у дослідно-експериментальній роботі закладу;
-недостатньо налагоджений зв'язок педагогів з батьками;
-13 педагогів (76,5 %) педагогічних працівників мають відзнаки, нагороди, звання;
-зниження кількості вихованців у порівнянні з минулими роками;
-проблема збереження контингенту вихованців протягом навчального року;
-потреба у популяризації та залученні більшої кількості слухачів до участі у самоврядуванні закладу;
-недостатня забезпеченість педагогічними кадрами.
Коментарi